|
CANO co tu chodzi?Magistrala CAN jest systemem łączącym większość elementów elektronicznych i czujników dostępnych w samochodzie. Zbierane informacje są przekazywane do komputera pokładowego dwoma przewodami. Część z nich dostępna jest na wyświetlaczach i zegarach w kabinie kierowców. Podłączając się do magistrali CAN możemy te informacje zbierać i przkazywać do systemu REDGPS. Są to informacje jakie otrzymuje komputer pokładowy pojazdu czyli: - zużycie paliwa, średnie i całkowite - ilość przejechanych kilometrów, przebieg całkowity - temeperatura i obroty silnika - nacisk na osie - stan kontrolek - zamknięcie drzwi itp.
|
Moduł CAN pobiera informację o poziomie paliwa z pływaka. Dokładność i wiarygodność jaką można uzyskać jest taka sama jak dla pływaka i wynosi od 3% do 10%. Jednak w stosunku do pływaka pomiar CAN przepuszczany jest przez algorytmy uśredniania w komputerze pokładowym. Przy dłuższych przebiegach jest dużo dokładniejszy niż pływak lecz dalej odbiega od dokładności sondy. Wadą też jest brak pomiaru przy wyłączonym silniku oraz martwe strefy (identycznie jak w pływaku). Zalety rozwiązania opartego na CAN: -Koszt instalacji modułu jest za to 3-krotnie niższy niż sondy. - wiele dodatkowych informacji nie tylko zużycie paliwa - mniejsza ingerencja w instalację samochodową - większa niezawodność od sond paliwa Wady: - Brak pomiaru podczas wyłączenia silnika - niższa dokładność niż sondy paliwowe - martwe strefy pomiarowe takie jak w pływaku |
|
|
Dane można analizować w systemie REDGPS. Na wykresie widać dwa tankowania i jeden upust paliwa na -15L. Moduł CAN umożliwia wykrycie upustu w takim samym stopniu jak pływak. W przypadku postoju kiedy zapłon jest wyłączony informacja kradzieży paliwa będzie wioczna dopiero po uruchomieniu silnika. W skrajnych przypadkach może to być nawet po kilku dniach np. długi weekend. Utrudni to wykrycie sprawcy kradzieży o czym wiedzą kierowcy i należy wziąź to pod uwagę decydując się na moduł CAN. |
|
|