sonda paliwa

Sonda paliwowa to urządzenie, które po podłączeniu z systemem telemetrycznym umożliwia kontrolę zużycia paliwa- pokaże kiedy, gdzie i ile paliwa ubyło w zbiorniku. Największą jej zaletą jest fakt, że jest to jedyny czujnik, który pozwala na wykrycie upustu paliwa podczas postoju i przy wyłączonym zapłonie. Istnieje wiele rodzajów sond- wyróżniamy ultradźwiękowe, hydrostatyczne (zwykłe i referencyjne), pojemnościowe i kontraktonowe. Oferujemy pomoc przy wyborze odpowiedniej sondy paliwa, w zależności od oczekiwań i zapotrzebowania klienta.

 

SONDY PALIWA

CZY WARTE SĄ SWOJEJ CENY?

 

      Niewątpliwie tak. Tylko którą wybrać?

Ze wzgledu na sposób działania rozróżniamy cztery typy sond:

- ultradźwiękowe

- hydrostatyczne (zwykłe i referencyjne)

- pojemnościowe

- kontraktonowe

    Wszystkie mają wady i zalety. Najdokładniejsze są hydrostatyczne referencyjne, ale za to najdroższe. Ultradźwiękowe są b.dobre lecz wrażliwe na zabrudzenia zbiornika na dnie. Pojemnościowe są proste w konstrukcji i tanie lecz mniej dokładne. Najgorsze są kontraktonowe,  zawodne, mało dokładne, ale za to tanie.

Zatem, która jest najlepsza? 


O wyborze sondy decydują nastepujące czynniki:

- jaka dokładność nas interesuje

- Czy problemem są kradzieże paliwa

- Kształt i umieszczenie zbiornika

- Ilość zbiorników i ich pojemność

- jakie paliwo stosujemy

 

      Dopiero po odpowiedzi na te pytania jesteśmy w stanie polecić konkretną sondę.

W systemie REDGPS nasi klienci stosują różne sondy.  55% to sondy pojemnościowe, 25% hydrostatyczne i 20% ultradźwiękowe. Przy dwóch zbiornikach większość stanowią sondy pojemnościowe 85%.

      Nasi montażyści zrobili przy tym ponad 6 tysięcy dziur w zbiornikach!


   A może by tak nie wiercić?

Sonda paliwa bez dziur w zbiorniku!

 

 

 

Wszystkie sondy wymagają ingerencji mechanicznej w zbiorniku.

      W tym roku REDGPS jako pierwszy w Polsce używa nowego rodzaju sondy ultradźwiękowej, którą montuje się od dołu, bez wiercenia!

      Sonda paliwowa może być teraz montowana w przypadkach, w których montaż innych sond był kłopotliwy lub niemożliwy. Sonda montowana jest pod zbiornikiem paliwa,  przyklejana do niego specjalnym klejem i zabezpieczona obejmą stalową. Fale ultradźwiękowe przechodzą przez metal i paliwo w zbiorniku. Odbijają się od powierzchni i wracają do sensora sondy

 

 

      Maksymalna grubość zbiornika 8mm, a minimalna wartość poziomu 15mm od dna zbiornika. Dokładność sondy na postojach dochodzi do 0.5%, a w warunkach jazdy 3%. Duża dokładność sondy na postojach umożliwia bardzo dokładne określanie tankowań, oraz upustów paliwa. 

Główne zalety tej sondy to:

- bezinwazyjny i prosty montaż

- nadają się do każdego zbiornika niezależnie od jego umiejscowienia

- odporność na sabotaż i prosty serwis

 

MAMY SONDĘ I CO DALEJ?

   

   Samo posiadaje sondy paliwowej nic nie daje. Dopiero połączenie jej z systemem telemetrycznym pozwala na kontrolę zużycia paliwa. REDGPS od kilku lat udoskonala algorytmy do dokładnego wyliczania tankowań i upustów paliwa.
     System pozwala monitorować stan paliwa podczas jazdy (krzywa nachylenia mówi o średnim zużyciu paliwa). Podczas postoju system monitoruje paliwo wykrywając zmiany jego poziomu. Nalezy dodać, że poziom paliwa zmienia się wraz z temeperaturą otoczenia. Odpowiednie algorytmy kompensują te zmiany. Na wyjściu dostajemy inforamcję o tankowaniach i upustach z dokładnością od 0,5% do 2% w zależnoci od typu sondy.

        Sondy paliwa są jedynymi czujnikami, które potrafią wykrywać upusty paliwa podczas postoju i wyłączonym zapłonie.

Jest to niezaprzeczalna wielka zaleta sond.

   Dla przykładu obok pokazujemy wykres pracy dwóch sond dla instalacji z dwoma zbiornikami. Sondy pojemnościowe.

      Nasz klient zaobserwował dziwną sytuację, która pojawiała się na przejściu granicznym w Brześciu.  Sytuacja pojawiała się 2-3 razy w tygodniu i ciągle w tych samych miejscach w zbiorniku nr1. 

 

 

                                  UPUST PALIWA

 

      Kierowca podczas wyjazdu na Białoruś na parkingu postanowił sprzedać 150 litrów paliwa. Akcja została przeprowadzona sprawnie o godzinie 23:45. Na razie Firma jest stratna 150 litrów czyli około 750zł. Kierowca jedzie wypoczęty i zadowolony na Białoruś...

 

                    TANKOWANIE PALIWA

 

    Następnego dnia kierowca w drodze powrotnej tankuje na Białorusi 150 litrów ze swoich "zarobionych" pieniędzy. Paliwo kosztowało go około 400zł. Czyli zarobił na czysto 350zł. Firma nie jest stratna, gdyż średnie spalanie było w normie i ilość zużytego paliwa się zgadza.

     Niestety kierowca za swoją kreatywność został zwolniony.

 

     

           JAK OCHRONIĆ ZBIORNIK?

 

 

   Sondy paliwa nie zabezpieczą nas przed kradzieżą paliwa. Pokażą jednak gdzie, kiedy i ile paliwa ubyło w zbiorniku. Aby uniemożliwić upusty z baku należy zbiorniki zabezpieczyć mechanicznie. Do tego służą specjalne korki i wlewy zakładane na zbiornik.

     Więcej w dziale Mechaniczne zabezpieczenia zbiorników.